Undervisning i Vinduesviden

Rationel søger teknisk supporter

Pressemeddelelse | August 2022

På skolebænken: Elever fra trælaster og byggemarkeder klædes på med masser af vinduesviden

Når lærlinge fra landets trælaster og byggemarkeder møder ind til deres undervisning på Business College Syd, vil de som en del af faget ’produktkendskab’ bl.a. blive mødt af eksperter fra vinduesproducenten Rationel. Det giver de unge en uvurderlig viden om både regler og produkter, lyder det fra både undervisere og eleverne selv.

I den sønderjyske landsby Mommark på Als ligger uddannelsesinstitutionen Business College Syd. Her modtager man hvert år et hav af elever fra handels- og detailvirksomheder i hele Danmark – og dem, der er i lære i trælaster og byggemarkeder.

Elevernes oplæring består af omtrent 90 % tid i virksomheden og 10 % tid på skolebænken. Derfor er den dyrebare tid i klasseværelserne ganske vigtig for deres teoretiske og produktmæssige ballast.

– Eleverne lærer selvfølgelig utroligt meget, mens de står i enten trælast eller byggemarked. Men det også væsentligt, at de får fyldt rygsækken op med en mere teoretisk og faglig viden. Den kan vi give dem her på stedet. Det sker bl.a. via faget ’produktkendskab’, hvor vi får besøg af producenter i byggebranchen, forklarer Peter Landergren, der er underviser med mere end 34 års salgs- og brancheerfaring.

Dygtige trælastfolk øger omsætningen

En af de aktører, der tager del i undervisningen, er dør- og vinduesproducenten Rationel med gæsteforelæser og undervisningsansvarlige Thomas Christiansen. Han klæder de unge godt på med teknisk viden om vinduer og døre og om lovgivning, der relaterer sig hertil:

– Målet er at gøre dem til kvalificerede sælgere og rådgivere i forhold til både private og de professionelle kunder. Derfor er det vigtigt, at eleverne får en indføring i Bygningsreglementet først og fremmest. De skal vide, hvilke krav der er på området, så de kan give den viden videre til kunderne i butikkerne. Det lyder måske mere langhåret, end det er, for jeg prøver virkelig at servere det for dem på en letfordøjelig måde, fortæller han og fortsætter:

– Og så kan jeg naturligvis undervise dem i det rent tekniske ved vinduer og døre. Hvilke salgsargumenter de kan bruge overfor kunderne, hvilket i sidste ende er godt for den forretning, de står i.

Peter Landergren stemmer i og understreger vigtigheden af at have en udefrakommende til at tegne og fortælle:

– Der er ingen tvivl om, at eleverne altid er glade, når vi får besøg udefra. Det er et friskt pust, som giver et afbræk i undervisningen samt noget håndgribeligt, de kan tage med sig hjem. Jeg kan i al beskedenhed undervise i meget, men det er eksperterne udefra, der bedst kan give eleverne en opdateret viden særligt på produktområdet, hvor tingene hele tiden udvikler sig.

Et friskt og teoretisk pust

Også blandt eleverne på Business College Syd er der stor begejstring over den undervisning, som gæsteforelæserne bidrager med. Oliver Pihl, der er elev (hos Københavns Listefabrik red.) tager vigtig viden med hjem til kollegaerne i København:

– Der er flere ting, som har været virkelig værdifulde for mig i dagens undervisning. Dels det med at være opmærksom på ansvaret. Jeg tror mange glemmer, at de faktisk har et stort ansvar for både produkt og rådgivning. Så er der Bygningsreglementet, som det også er enormt vigtigt, vi har styr på. Og fordi vi i undervisningen møder nogle produkteksperter som fx Thomas, giver det bare en anden og langt mere troværdig indgangsvinkel til det at få viden om både produkter og det lovmæssige i den sammenhæng.

Oliver Pihl bakkes op af Katrine Majlund, som er handelselev hos Nettrælasten i Bording:

– Det er fedt, at de kommer og fortæller om det selv, fordi de tit og ofte gør det med en anden iver, end en lærer ville have gjort, når de fortæller om produkterne. Og tit og ofte får du en person, som du har mulighed for at kunne kontakte på et senere tidspunkt, hvis du har brug for det.

En kontakt kan blive til et værdifuldt samarbejde

Netop netværket og kontakterne, som mange af eleverne opbygger på disse skole- og undervisningsforløb, danner for mange grundlaget for et tæt samarbejde på tværs af branche, uddannelse og efterfølgende arbejde ude i trælasten.

– Handler de med Rationel ude i trælasten vil de netop opleve, at vi er der for dem i det daglige i form af en fast tilknyttet kontaktperson, og at vi derudover gør en indsats for løbende at efteruddanne og holde dem opdateret igennem vores vinduesskole, afslutter Thomas Christiansen.

Elevuddannelsen med profil Trælast eller Byggemarked tager to år. Eleverne er løbende på skole i de to år, før de afslutter deres uddannelse med en fagprøve. Skoleforløbet og den afsluttende fagprøve foregår fx på Business College Syd, som er blot én af de skoler, Thomas Christiansen fra Rationel underviser på.

For yderligere information, kontakt

Camilla Sick | Kommunikationsrådgiver, Perfekta PR
T +45 6172 7414 | E-mail: camilla@perfektapr.dk

Om Rationel

Rationel er et anerkendt kvalitetsbrand inden for facadevinduer og døre. Vores produkter skræddersys efter kundens ønsker og behov og passer både til nybyggeri og renovering. For det blotte øje er alle vinduer og døre måske ens. Sådan er det ikke for os. Vi ser forskellen, og vi er drevet af detaljen.

Rationel har mere end 60 års erfaring med vinduer og døre. Hver dag gør vi os umage for at leve op til kundernes forventninger. Vi tager ansvar både, når det gælder vores produkter og det samfund, som omgiver os.

Rationel er danskejet og indgår i DOVISTA A/S, som består af en række førende døre- og vinduesvirksomheder og brands i Europa. DOVISTA A/S ejes af VKR Holding, der beskæftiger ca. 19.900 medarbejdere i mere end 38 lande. Læs mere om Rationel