Websitet anvender cookies for at forbedre din oplevelse til statistik og markedsføring Læs mere her

X

Vores arbejdsplads

For få år siden lignede Hernings gamle turbinehal ikke et sted, nogen ville placere 65 skriveborde. Det rå betongulv var plettet af olie, væggene dækket af brune fliser, og selv ganske svage lyde flaksede rundt og blev hængende længe i hallen.

Det er lige noget for os, mente ledelsen, da man i 2011 flyttede hovedkontoret til Herning fra Sdr. Felding. Turbinehallen er bygget i 1907 og passer godt til en vinduesfabrikant med sans for traditioner og godt håndværk. Lyset falder smukt ind gennem store vinduer, og sjælen hænger i hver en sten. Efter en nænsom ombygning er hallen i dag forvandlet til et moderne kontormiljø. Stadig med højt til loftet og svimlende vinduer, men nu med dæmpet akustik og et behageligt indeklima.

Samarbejde, udvikling og et rart sted at være

Vi sidder omkring 60 mennesker på hovedkvarteret i Herning og dækker temmelig bredt rent fagligt. Salgsassistenter, tømrer, ingeniører, marketingsfolk, receptionister og rådgivere – vi kan lidt af hvert. Og sådan skal det være. Vi arbejder sammen på kryds og tværs i hele huset, hjælper hinanden og har plads til at udvikle os både fagligt og personligt.

Nogle har været her i både 20 og 30 år, mens andre er studerende eller praktikanter på kortere visit. Nogle har været udstationeret på vores kontorer i udlandet, mens atter andre har været omkring en eller flere andre virksomheder i DOVISTA og VKR Gruppen. Vi favner på alle måder bredt og har det i det hele taget godt sammen – både før og efter fyraften. Vores personaleforening sørger for arrangementer som øl-smagning, familieudflugter, biografture, cocktailaften og ræs i gocart – det er ikke svært at komme i godt selskab som medarbejder hos Rationel.

Her fortæller nogle af vores dygtige kolleger om deres hverdag hos Rationel.

Projektsælger

Søren arbejder som sælger med fokus på projekter. Han færdes blandt byggebranchens tunge drenge og sørger for at være opsøgende, holde sig orienteret om nye byggeprojekter, skrue tilbud sammen og lukke ordrer. Projekterne kan være alt fra nybyggede rækkehuse med lavenergivinduer til renovering af store boligforeninger. ”Jeg har fem-syv projekter kørende konstant og bliver blandet ind i nye sager hele tiden, så der er nok at holde styr på,” siger Søren og fortæller, at han får hjælp af sin faste makker på kontoret i Herning. ”Min opgave er at afklare projekterne ude i byen. Derefter overdrager jeg dem til min ”buddy”, som holder øje med ordren videre i systemet, så jeg kan komme videre til næste sag. Det er en ordning, jeg er utrolig glad for. Vi har et virkelig godt samarbejde.” Samarbejdet og den gode stemning er blandt de vægtigste grunde til, at Søren har arbejdet hos Rationel i over 20 år. ”Der er bare en god ånd her. En helt særlig Rationel-ånd med team spirit og virkelig gode kolleger. Den kan jeg godt kan lide.” Ansat siden maj 1994.

Salgskonsulent - forhandlersalg

Daniel er et af de vigtige bindeled mellem os og vores forhandlere. Han er selv uddannet på en trælast og har solgt masser af netop vores vinduer og døre til håndværkere og slutkunder gennem årene. Nu sørger han for at servicere 40 af vores i alt 400 forhandlere og er med til at gøre deres hverdag lettere. ”Mit job går ud på at at stå til rådighed for forhandlerne, hjælpe dem og sørge for, at tingene spiller,” siger Daniel. ”Når en tømrer kommer ind på en trælast efter vinduer, skal sælgeren helst tænke på Rationel som det første. Sådan havde jeg det selv, da jeg arbejdede på en trælast.” Som ekstern sælger tilrettelægger Daniel selv sin hverdag. Helt frit, langt væk fra chefen og hovedkvarteret i Herning. Alligevel føler Daniel sig som en del af et hold. ”Der bliver gjort meget for, at vi skal føle os godt tilpas. Chefen har tiltro til os, vi bliver belønnet for vores indsats, og vi når i mål sammen. Det er et dejligt job.” Ansat siden december 2013.

Business development manager

Jakob arbejder med forretningsudvikling i Rationel. Dette handler primært om strategiudvikling og, projektledelse samt diverse ad hoc opgaver for direktionen. Jakob har prøvet lidt af hvert hos Rationel. Han blev først ansat som elev, fortsatte som intern sælger, blev udstationeret et par år i Oxford, kom tilbage til Herning som ekstern salgskonsulent, inden han fik tilbudt en nyoprettet stilling som chef for projektsalg. ”Rationel er et spændende sted med en god kultur og et godt fællesskab. Og så er der muligheder, hvis man gerne vil noget mere.” Ansat siden november 2006

Produktkoordinator

Inga er ansvarlig for Rationels bibel – det såkaldte Produkt Support System, som indeholder alle oplysninger om vores produkter, og sælgerne bruger som en slags opslagsværk. ”Mit job er at oversætte alt det tekniske blabla til noget, der er mere spiseligt for medarbejderne i Rationel,” siger hun. Som noget nyt har Inga også fået ansvar for at udvikle en stribe e-learning-kurser, som alle i Rationel skal gennemgå. ”Det er vores måde at sikre et højt fagligt niveau. Vi er gode til at hjælpe hinanden og har altid gjort rigtig meget i sidemandsoplæring, men de interne kurser sikrer, at folk har den rigtige viden på det rigtige niveau.” Inga er uddannet Business Development Engineer og fungerer som en slags bindeled mellem produktudvikling, produktion og sælgerne i Rationel. ”Det er bare sådan et rart sted at være. Her er gode kolleger og ikke noget, der hedder dumme spørgsmål. Vi finder altid ud af at hjælpe hinanden.” Ansat siden maj 2006

Salgsassistent

Den er sikker hver morgen. Heines telefon begynder at ringe klokken 7.30, og den bliver ved, indtil han går hjem. I vintermånederne når han typisk 40-50 samtaler med forhandlere i løbet af en dag. Om sommeren temmelig mange flere. ”Mit arbejde går ud på at tage imod ordrer, sammensætte tilbud og i det hele taget hjælpe vores forhandlere med at servicere kunderne,” siger Heine, der oprindelig er udlært tømrer. "Jeg har aldrig prøvet at have så mange kolleger før, men der er jo et sindssygt godt sammenhold herinde. Det blev jeg virkelig overrasket over. Folk støtter hinanden og bakker op om de sociale arrangementer." Ansat siden marts 2012

Platform manager

Casper arbejder i Product Management og er et af de bindeled, der får enderne til at møde hinanden i en organisation som Rationel med mange afdelinger og interesser: ”Udviklingsafdelingen vil typisk gerne en ting, produktion vil noget andet og salg noget helt tredje, og når dagen er omme, skal vi have et sortiment, der passer til det hele. Mit job er at sikre, at Rationels produkter altid lever op til gældende nationale lovkrav og imødekommer kundernes behov og ønsker,” siger Casper. Casper er uddannet business development engineer og har med egne ord rodet med vinduer siden 2006. "Det er vildt spændende. Det skal man jo sige, og jeg mener det også. Ikke to uger er ens. Det er et af de bedste steder, jeg har været." Ansat siden juni 2012

Salgsassistent

Christina har solgt vinduer og døre siden 2005. Hun har lært alt om vores produkter og deres tekniske finesser fra bunden og sætter en ære i at spørge ind til de små, vigtige detaljer ved ethvert vindueskøb: Flugter sprosserne? Harmonerer modellen med husets arkitektur? Er der tænkt på brandredning? ”Det er sådan noget, slutbrugerne og forhandlerne på trælasten måske overser i farten, så det spørger jeg ind til hver gang,” siger Christina og forklarer, at hendes arbejde går ud på at gøre vindueskøberne glade – uden nogensinde at tale med dem selv. ”Slutbrugerne står jo med en stor beslutning, som de sikkert kun skal træffe en eller to gange i livet. Det skal være en god oplevelse. Og det begynder jo med, at jeg giver en god service til vores forhandlere hos byggemarkedet. Jeg skal i tilbudsfasen sørge for at klæde dem godt på.” Flere af Christinas kolleger har arbejdet hos Rationel i 10 og 20 år – et par har endda holdt 40-års jubilæum. "Det må være holdånden. Vi hjælper og respekterer hinanden, så det hænger sammen både arbejdsmæssigt og privat." Ansat siden august 2005

Teknisk support

Jeppe er en rigtig vinduesspecialist og sidder som rådgiver i teknisk support. Her bruger han sin dag på at tale med både fagfolk og private kunder, der har brug for et godt råd. ”De spørger om alt mellem himmel og jord,” siger han. ”Det kan være en arkitekt, der skal vide noget om energi. En tømrer, der skal have hjælp til at designe en gavl af glas. Og fru Jensen, der er i tvivl om farven på sine vinduer. Vi råder og vejleder på alle planer.” Oprindeligt er Jeppe tømrer, men efter næsten 10 år i faget trængte han til nye udfordringer. Hos Rationel har han i høj grad brug for sin faglige baggrund og viden, men det er også vigtigt, at han kan snakke om teknik på en forståelig måde, når han har en kunde i telefonen eller hvis han skal hjælpe kolleger fra salgsafdelingen." - ”Vi har en fri omgangstone og et godt sammenhold. Der er altid hjælp at hente, lige meget hvem man spørger. Jeg ser frem til at komme på arbejde hver dag." Ansat siden juli 2015. Psst… Jeppe sender de bedste hilsner til sin mor :-)

Vores arbejdsplads